Hvis du har mistanke om, at der er rotter på din grund, har du pligt til at melde det til Morsø Kommune, som tager kontakt til et firma, der bekæmper rotter. Det er uden omkostninger for dig.
Har du pludselig ingen vand i husstanden, kan det skyldes, at Vejen Vand udfører ledningsarbejde i dit lokalområde. Forud for planlagte driftsforstyrrelser i vandforsyningen vil de berørte kunder få direkte besked via SMS. Der kan dog også forekomme akutte driftsforstyrrelser på vandledningsnettet – fx i tilfælde af ledningsbrud. Driftsforstyrrelse kan altid ses på vejenforsyning.dk.
Problemet kan også være nyt. Undersøg derfor:
Ja, sådan gør du:
Hvis projektet påvirker din adresse, orienterer vi dig direkte med et brev. Heri oplyses hvor længe arbejdet forventes at tage. Hvis arbejdet indebærer, at vi i en kort periode afbryder din vandforsyning, vil du desuden få besked om, hvornår præcis vi afbryder forsyningen til din adresse.
Skal jeres virksomhed grave i et offentligt areal, skal alle forespørgsler gå gennem LedningsEjerRegistret - LER.
LER indeholder oplysninger om personer og virksomheder, der ejer ledninger i den danske undergrund, og informationer om, hvor ledningerne ligger.
Formålet med LER er at undgå graveskader. Ledningesejere skal i LER registrere arealer, hvor de har ledninger. Ledningsejerne har selv ansvaret for, at LER indeholder de korrekte oplysninger.
Entreprenører, bygherrer, offentlige myndigheder og andre, som erhvervsmæssigt graver i jorden, har pligt til at tjekke registret og eventuelt kontakte ledningsejerne for mere præcise ledningsoplysninger.
Ledningsanlægget er registreret på baggrund af en digitalisering af ældre ledningsplaner, GPS-opmålinger i marken og elementer i grundkortet. Det betyder, at der kan være unøjagtigheder af ledningernes placering på op til 1/2 m til hver side.
Hvis du har et sprunget vandrør skal du hurtigst muligt lukke for hovedhanen og kontakte en VVS-installatør. Du kan herefter melde skaden til forsikringsselskabet. For at undgå frostsprængning kan du sørge for isolering af rørene.
Hvis du har en sprunget vandmåler skal du hurtigst muligt lukke for hovedhanen og kontakte en VVS-installatør, der kan udskifte måleren. Du skal selv betale for den nye måler.
Som husejer har du ansvaret for alle installationer på din ejendom. Det gælder også kloakledningen fra huset og ud til skellet.
Hvis du har en brønd stående maksimalt to meter fra skellet (en såkaldt skelbrønd), er det ved denne brønd ansvaret skifter. Ledningen fra huset og frem til og med denne brønd er dit ansvar, mens ledningen fra brønden og ud i hovedledningen i vejen er Vejen Spildevands ansvar.
Dette gælder dog kun, hvis brønden står maksimalt to meter fra skel. Står brønden længere fra skellet skiller ansvaret på skellinjen.
Nogle få grundejere bor i et område, hvor kloakstikledningen og kloakken udenfor grundgrænsen er et fællesprivat spildevandsanlæg. Her driver og vedligeholder grundejerne i fællesskab kloakstikledningen og kloakken. Grænsen mellem den offentlige og den private del er da ved grundejerforeningens grundgrænse.
Oversigtsteging - kloak - vores ansvar/grundejers ansvar:
"Rendestensbrønden i vejen kan være tilstoppet og skal renses. Bor du ved en kommunal vej, er det en kommunal opgave at rense rendestensbrønden. Hvis risten er dækket af blade og lignende, vil det være en stor hjælp, hvis du renser risten. Er dette ikke tilstrækkeligt, kan du kontakte Vejen Kommune.
Er vejen privat fællesvej i byområde, og ikke tilknyttet en grundejerforening, der tager sig af oprensningen, er det den tilstødende grundejer, der er forpligtet til at oprense brønden."
"Undersøg først om den stoppede kloak gælder hele huset, dvs. hvis afløbet i køkkenvasken virker men toilettet ikke gør, tyder det på en prop i dit interne afløbssystem – kontakt en slamsugerentreprenør.
Hvis du har problemer i hele huset skal du kigge i din skelbrønd/samlebrønd, der samler alle afløb fra huset. Hvis brønden er tom, sidder proppen sandsynligvis også i dit eget system – kontakt en slamsugerentreprenør. Hvis der står vand i brønden er proppen sandsynligvis opstået i enten stikket eller ude i det offentlige system - det tager vi os af - kontakt Morsø Spildevand.
Inden entreprenøren kommer, er det nødvendigt, at ejeren sørger for at tanken er tilgængelig og forsynet med et let aftageligt dæksel. Hvis disse forhold ikke er i orden, vil tanken ikke blive tømt, og der opkræves et gebyr for forgæves kørsel.
Det er derfor vigtigt:
CVR og EAN nummer for hver af selskaberne i Morsø Forsyning finder du her
Gode råd til at undgå problemet med kloaken:
Lugt fra et afløb kan skyldes:
Nej, det er ikke en god ide at højtryksspule klaokken forebyggende. Det slider på rørene, og du kan risikere at gøre mere skade end gavn. En kloak er selvrensende. Du skal derfor kun højtryksspule den, når den er stoppet til.
Det kan være nødvendigt, at højtryksspule din kloak.
Der kan være flere årsager til, at der kommer vand ind i din kælder. Kloaksystemet kan være overbelastet i forbindelse med kraftige regnskyl, eller ledningsnettet kan være tilstoppet.
Læs mere under spildevand/vand i kælder på vore hjemmeside.
Morsø Spildevand har pligt til at fjerne spildevand fra i stueetageniveau, og det er derfor dit eget ansvar at fjerne spildevandet fra kælderen. Vi forsøger hele tiden at forbedre kloaknettet ved omlægninger og renoveringer. Vi vil derfor meget gerne høre fra dig, hvis du har haft oversvømmelse i din kælder. Vi tager dine oplysninger med i vores planlægning fremover.
Du kan læse mere under spildevand/vand i kælder på vores hjemmeside.
Hvis du vil undgå oversvømmelse i din kælder, er det en god ide at få en autoriseret kloakmester til at tjekke både kælder og kloaksystem. Han kan fortælle, om der i tilfælde af massiv regn eller forstoppelse vil opstå problemer, og han kan rådgive dig om den bedste løsning.
Læs mere under spildevand/vand i kælder på vores hjemmeside.
Du kan regne med et gennemsnitsforbrug på 108 liter vand - svarende til 39 m3 pr. person pr. år.
En husstands vandforbrug er dog meget individuelt da det afhænger af en række forhold, såsom om man har egen vaskemaskine og hvor god man er til at spare på vandet m.m. men ligger husstandens vandforbrug mellem 130 - 175 m3, så vil det være meget typisk.
I Danmark er grundvandet så rent, at vi kun skal ilte og filtrere det på vandværket, før vi kan pumpe det ud til kunderne. Derfor skal vi behandle vores grundvand som en værdifuld ressource og passe godt på det.
Her er tre gode råd:
Hvis du konstaterer at vandtrykket er meget lavt skal du være opmærksom på følgende:
Når du har kontrolleret ovenstående og eventuelt rettet fejl, og der stadig ikke er nok tryk på vandet, kontakt da Morsø Forsyning.
Hvis du har haft et stort vandspild, kan du søge refusion for vandafledningsafgiften (se også www.morsoeforsyning.dk - kundeservice - vandspild).
En række forhold skal være opfyldt, for at du kan få refusion:
Opfyldes disse krav, kan du sende en ansøgning om refusion til Morsø Forsyning - skabelon findes på hjemmesiden www.morsoeforsyning.dk - kundeservice - vandspild. Sammen med ansøgningen skal der indsendes billeder af skaden samt en kopi af regning for reparation.
Hvidt vand: Det kan forekomme at vand, der tappes fra hanen, indeholder noget der ligner små hvide partikler som forsvinder efter lidt tid. Disse partikler er små iltbobler i vandet, og opstår oftest efter udførte ledningsarbejder, hvorved der kommer luft i ledningerne.
Rødt/brunt vand: Ved reparationer på ledningsnettet kan vandet få et misfarvet (rødligt eller brunt) udseende, der skyldes at aflejringer i ledningerne rives løs. Aflejringerne stammer blandt andet fra udfældet jern og mangan som findes i drikkevandet. Urenhederne vil forsvinde efterhånden som ledningerne bliver skyllet igennem.
Okker (jern og mangan) i vandet vil normalt ikke give anledning til sundhedsproblemer. Men det anbefales at lade vandet løbe til det bliver klart igen.
Hvis dit vasketøj er blevet misfarvet af urent vand, kan du prøve at følge denne vaskeanvisning fra Statens Husholdningsråd:
Vandets hårdhed afhænger af dets indhold af calcium og magnesium. Vi måler vandets hårdhed i de tyske hårdhedsgrader °dH. Vandets hårdhedsgrad er mellem 8-12 10°dH i Morsø Vands forsyningsområde. Det svare til betegnelsen 'middelhårdt'.
Dit vandforbrug aflæses automatisk via fjernaflæsning en gang om året (december måned). Dette forbrug ligger til grund for din vandregning.
Der sendes regninger ud 2 gange årligt.
Årsafregning for foregående år + 1. aconto for det nuværende år udsendes i januar måned.
2. aconto for nuværende år udsendes i juni måned måned.
Når du flytter skal du aflæse vandmåleren og meddele ejerskifte til Morsø Forsyning A/S.
Det er som udgangspunkt ejer, der hæfter for forbrug af vand og spildevand. I nogle tilfælde kan der indgås aftale om, at Morsø Forsyning afregner direkte med lejer. Se mere her....
Ejer skal skriftligt anmode Morsø Forsyning om, at der oprettes individuel afregning (BKG 837). Ansøgningen skal indeholde en tegning med angivelse af placering af stophaner og sendes til Kundeservice.
For at en boligenhed kan blive omfattet af reglerne i BKG 837, skal alle følgende tekniske forudsætninger være opfyldt:
Når en boligenhed er omfattet af reglerne i BKG 837 er Morsø Forsyning forpligtet til at afregne vandforbrug direkte med lejeren. Eventuelle restancer, som skyldes en lejers manglende betaling, er i disse tilfælde udlejeren uvedkommende.For at ændre afregneforholdet skal sende en skriftlig anmodning herom til post@morsoeforsyning.dk. Herefter vil anmodningen bliver behandlet.
Ja, i bestyrelsen for selskaberne i Morsø Forsyning sidder to forbrugerrepræsentanter. Du kan få din indflydelse gældende ved at stemme eller stille op til valget hertil. Bestyrelsen sidder normalt i en fire-årig periode. Den siddende bestyrelse sidder i perioden 2014-2018. Læs mere om forbrugervalg på ???????