Ofte stillede spørgsmål
Find svar på de spørgsmål vi oftest hører
Kan du ikke finde et svar her, er du altid velkommen til at kontakte os på
tlf. 82 13 04 04 eller mail: post@morsoeforsyning.dk.
Forbrug og afregning
Vandforbrug: Hvad er det gennemsnitlige vandforbrug for en hustand?
Du kan regne med et gennemsnitsforbrug på 108 liter vand – svarende til 39 m3 pr. person pr. år.
En husstands vandforbrug er dog meget individuelt da det afhænger af en række forhold, såsom om man har egen vaskemaskine og hvor god man er til at spare på vandet m.m. men ligger husstandens vandforbrug mellem 130 – 175 m3, så vil det være meget typisk.
Vandtryk: Vandtrykket er meget lavt. Hvad gør jeg?
Hvis du konstaterer at vandtrykket er meget lavt skal du være opmærksom på følgende:
- Er din stophane inde i huset helt åbnet?
- Er dine filtre i vandhanerne tilstoppede?
Når du har kontrolleret ovenstående og eventuelt rettet fejl, og der stadig ikke er nok tryk på vandet, kontakt da Morsø Forsyning.
Vandspild: Jeg har haft vandspild. Hvad kan jeg gøre ved det?
Hvis du har haft et stort vandspild, kan du søge refusion for vandafledningsafgiften (se Kundeservice/Vandspild).
En række forhold skal være opfyldt, for at du kan få refusion:
- Ledningsbruddet er sket på skjulte installationer.
- Vandet er ikke ledt i den offentlige kloak.
- Bruddet er ikke en følge af, at du har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
- Reparation er udført af en autoriseret kloakmester.
Opfyldes disse krav, kan du sende en ansøgning om refusion til Morsø Forsyning – skabelon findes under Kundeservice/Vandspild. Ansøgningen skal indeholde oplysninger om dit normale vandforbrug, størrelsen af vandspildet og en kopi af regningen fra det VVS-firma, der har udbedret skaden.
Vandkvalitet: Vandet er uklart. Hvorfor?
Hvidt vand: Det kan forekomme at vand, der tappes fra hanen, indeholder noget der ligner små hvide partikler som forsvinder efter lidt tid. Disse partikler er små iltbobler i vandet, og opstår oftest efter udførte ledningsarbejder, hvorved der kommer luft i ledningerne.
Rødt/brunt vand: Ved reparationer på ledningsnettet kan vandet få et misfarvet (rødligt eller brunt) udseende, der skyldes at aflejringer i ledningerne rives løs. Aflejringerne stammer blandt andet fra udfældet jern og mangan som findes i drikkevandet. Urenhederne vil forsvinde efterhånden som ledningerne bliver skyllet igennem.
Vandkvalitet: Vandet er uklart. Kan jeg blive syg af at drikke vandet?
Okker (jern og mangan) i vandet vil normalt ikke give anledning til sundhedsproblemer. Men det anbefales at lade vandet løbe til det bliver klart igen.
Vandkvalitet: Mit vasketøj er blevet misfarvet af urent vand. Hvad gør jeg?
Hvis dit vasketøj er blevet misfarvet af urent vand, kan du prøve at følge denne vaskeanvisning fra Statens Husholdningsråd:
- Læg tøjet i blød i vand, hvortil der er tilsat 1 dl citronsyre til 10 l vand. Efter en halv time vrides tøjet.
- Vask tøjet igennem i en varm sodaopløsning med 3 dl soda til 10 l vand.
- Herefter skylles tøjet og færdigbehandles med almindelig vask.
Vandets hårdhed: Hvor hårdt er vandet i Morsø Forsynings område?
Vandets hårdhed afhænger af dets indhold af calcium og magnesium. Vi måler vandets hårdhed i de tyske hårdhedsgrader °dH. Vandets hårdhedsgrad er mellem 12,5 dH i Morsø Vands forsyningsområde. Det svare til betegnelsen ‘middelhårdt’.
Opkrævning: Hvad ligger til grund for min vandregning?
Dit vandforbrug aflæses en gang om året (december måned). Dette forbrug ligger til grund for din vandregning.
Opkrævning: Hvor ofte skal jeg betale for mit vand?
Der sendes regninger ud 2 gange årligt.
Årsafregning for foregående år + 1. a’conto for det nuværende år udsendes i januar måned.
2. a’conto for nuværende år udsendes i juli måned.
Flytning
Hvad skal jeg gøre, når jeg flytter?
Lejebolig
Hvis du flytter til eller fra en lejebolig, skal vi ikke have besked.
Du udlejer et hus
Vi opkræver regningen hos ejeren af ejendommen. Hvis du lejer din ejendom ud, skal du selv opkræve forbruget hos din lejer.
Du sælger et hus
Du skal give os besked om:
- Datoen, hvor du overdrager nøglen
- Din aflæsning af vandmåleren
- Din nye adresse, dit telefonnummer og mailadresse
- Navn, telefonnummer og mailadresse på køber, hvis du har det
Du skal kontakte os den dag, du afleverer nøglen eller kort tid derefter. Vi kan først ændre i vores system, når du har aflæst vandmåleren. (Det skal også være tinglyst)
Du skal aflæse vandmåleren samme dag, som du afleverer nøglen. Du må gerne sende os et billede af din aflæsning af vandmåleren.
Som sælger hæfter du for vandforbruget, indtil vi har fået besked. Du kan melde din flytning på vores hjemmeside, via vores kundeportal, ved at sende en mail til post@morsoeforsyning.dk eller ringe på 82 13 04 04.
Uanset om du bruger ejendomsmægler, advokat eller sælger til et familiemedlem, skal du give Morsø Forsyning besked. Dit lokale vandværk giver ikke oplysningen videre til os.
Du køber et hus
Du må gerne give os besked om
- Datoen, hvor du får nøglen
- Din aflæsning af vandmåleren
- Dit navn, telefonnummer og mailadresse
Du kan kontakte os den dag, du overtager nøglen, eller kort tid derefter. Vi kan først ændre i vores system, når du har aflæst vandmåleren.
Du skal aflæse vandmåleren samme dag, som du får nøglen, eller kort tid derefter. Du må gerne sende et billede af din aflæsning af din vandmåler.
Kloak
Jeg har en mistanke om rotter i kloakken – hvad gør jeg?
Hvis du har mistanke om, at der er rotter på din grund, har du pligt til at melde det til Morsø Kommune, som tager kontakt til et firma, der bekæmper rotter. Det koster dig ikke noget.
Hvordan undgår jeg problemer med min kloak?
Gode råd til at undgå problemet med kloakken:
- Skyl ikke kemikalier, vantpinde, hygiejnebind og bleer ud i vasken eller toilettet
- Kom ikke fedtrester i køkkenvasken
- Rens afløb med jævne mellemrum
- Vær opmærksom på, at vandlåsene ikke udtørrer
- Rens tagender for blade om efteråret
- Dæk ikke brønddæksler til med jord, fliser eller andet
- Sørg for, at rødder fra store træer ikke gror ned i kloakledningerne
Hvad er offentlig og hvad er privat kloak?
Som husejer har du ansvaret for alle installationer på din ejendom. Det gælder også kloakledningen fra huset og ud til skellet. Når du skyller ud i toilettet eller bruger vandhanen, løber spildevandet gennem dine kloakrør og ud i Morsø Forsynings kloaksystem.
Du har ansvaret for kloaksystemet på din egen grund. Morsø Forsyning ejer, driver og vedligeholder den del af kloaksystemet, der ligger uden for din grund.
I skellet mellem din grund og det offentlige fortov eller den offentlige vej, er der normalt en skelbrønd. Brønden markerer grænsen mellem dit og det offentlige kloaksystem. Hvis der ikke er en skelbrønd på din ejendom, er det matrikelskellet, der markerer grænsen mellem dit og det offentlige kloaksystem.
Opdager du fejl på vores kloaksystem, skal du kontakte Morsø Forsyning. Opdager du fejl på din side af skelbrønden, er det dit ansvar at få det repareret.
Nogle få grundejere bor i et område, hvor kloakstikledningen og kloakken udenfor grundgrænsen er et fællesprivat spildevandsanlæg. Her driver og vedligeholder grundejerne i fællesskab kloakstikledningen og kloakken. Grænsen mellem den offentlige og den private del er da ved grundejerforeningens grundgrænse.
Rendestensbrønden er stoppet. Hvem skal jeg kontakte?
Rendestensbrønden i vejen kan være tilstoppet og skal renses. Bor du ved en kommunal vej, er det en kommunal opgave at rense rendestensbrønden. Hvis risten er dækket af blade og lignende, vil det være en stor hjælp, hvis du renser risten. Er dette ikke tilstrækkeligt, kan du kontakte Morsø Kommune.
Er vejen privat fællesvej i byområde, og ikke tilknyttet en grundejerforening, der tager sig af oprensningen, er det den tilstødende grundejer, der er forpligtet til at oprense brønden.
Min kloak er stoppet – hvem skal jeg kontakte?
Undersøg først om den stoppede kloak gælder hele huset, dvs. hvis afløbet i køkkenvasken virker men toilettet ikke gør, tyder det på en prop i dit interne afløbssystem – kontakt en slamsugerentreprenør.
Hvis du har problemer i hele huset skal du kigge i din skelbrønd/samlebrønd, der samler alle afløb fra huset. Hvis brønden er tom, sidder proppen sandsynligvis også i dit eget system – kontakt en slamsugerentreprenør. Hvis der står vand i brønden er proppen sandsynligvis opstået i enten stikket eller ude i det offentlige system – det tager vi os af – kontakt Morsø Spildevand.
Min kloak lugter – hvorfor?
Lugt fra et afløb kan skyldes:
- At vandlåsen er tørret ud, fordi du ikke har brugt afløbet i en periode. Du løser problemet ved at trække i toilettet et par gange eller ved at lade vandhanevandet løbe et stykke tid.
- At der er urenheder i afløbene. Du løser problemet ved at rense dine afløb med jævne mellemrum.
- At husets indvendige kloakledninger er i stykker. Du løser problemet ved at kontakte en autoriseret kloakmester og få ham til at tjekke systemet.
- Lugter det fra brønden i den offentlige vej, kontaktes Morsø Forsyning.
Skal jeg spule min kloak for at undgå at den stopper til?
Nej, det er ikke en god ide at højtryksspule kloakken forebyggende. Det slider på rørene, og du kan risikere at gøre mere skade end gavn. En kloak er selvrensende hvis den har den rette dimension og ligger med det rette fald. Du skal derfor kun højtryksspule den, når den er stoppet til. Brug altid en autoriseret kloakmester.
Vandet løber meget langsomt ud eller vandet stiger op i toiletkummen. Hvad gør jeg?
Det kan være nødvendigt at højtryksspule din kloak. Brug altid en autoriseret kloakmester.
Tanktømning
Tømningsordningen for bundfældningstanke
Udenfor de kloakerede områder i Morsø Kommune (offentlig kloak) findes private bundfældningstanke i form af f.eks. septiktanke eller trixtanke til almindeligt husspildevand.
Morsø Kommune har besluttet, at alle husstande med private bundfældningstanke skal tømmes årligt. Ordningen er politisk vedtaget og du kan ikke vælge den fra.
Formålet med en obligatorisk tømningsordning er at sikre, at alle bundfældningstanke tømmes én gang om året. Det slam, som er i tanken, bundfældes og begynder derefter at rådne. Slammet vil med tiden fylde mindre, men kan ikke rådne helt væk. Derfor er det vigtigt, at vi tømmer bundfældningstanken hvert år, så vi sikrer, at der altid er plads til at tilbageholde nyt slam. Hvis tanken ikke tømmes, kan rester af slam løbe ud i vandløbet og forurene dyre- og plantelivet, eller du kan risikere at drænene stopper til og derfor skal spules.
Er en septiktank det samme som en bundfældningstank?
Bundfældningstanke er fællesbetegnelsen for septiktanke, hustanke, trixtanke.
Må man selv stå for tømning af bundfældningstanken?
I Morsø Kommune er der obligatorisk tømningsordning og du kan ikke blive fritaget.
Hvorfor er der vand i bundfældningstanken, når den lige er tømt?
Når vi tømmer din bundfældningstank, afvandes slammet og vand ledes tilbage i bundfældningstanken. Selvom der er vand i din bundfældningstank, er den tømt korrekt. Det er den også, hvis der er skum eller et tyndt slamlag på overfladen i din bundfældningstank. Det er hverken skadeligt for miljøet eller bundfældningstankens funktion at føre vandet tilbage – eller at der er skum på overfladen.
Hvorfor er der slam i bundfældningstanken, når den lige er tømt?
Efter en tømning dannes der lidt skum eller et tyndt slamlag på overfladen i bundfældningstanken. Det er hverken skadeligt for miljøet eller bundfældningstankens funktion at føre vand tilbage til bundfældningstanken.
Hvorfor må dækslet til bundfældningstanken ikke veje mere end 30 kg.?
Entreprenørens personale skal løfte mange dæksler i løbet af en arbejdsdag, så vi følger naturligvis de arbejdsmiljøregler, som er indført for at passe på personalets helbred.
Hvornår bliver min bundfældningstank tømt?
Du får besked via sms, når det snart er tid til tømning. Du kan også se tømningstidspunktet på vores hjemmeside, hvis du søger din adresse frem.
Hvor gør I af mit slam?
Slammet afleveres ved indløbet i renseanlægget i Nykøbing.
Opgaven med at tømme bundfældningstanke er udliciteret til:
Smedsgaard Agro
Hvolbyvej 2
7570 Vemb
Sådan læser du din regning
Morsø Forsyning sender dig en regning to gange om året.
Regningen består af mange forskellige ydelser og afgifter, som kan være svære at gennemskue.
Derfor har vi lavet denne forklaring, der beskriver, hvad de forskellige ting på regningen betyder.
1. Fakturanummer og dato
Unikt nummer og dato for dannelse af fakturaen. Ringer du med spørgsmål, er det godt at have nummeret klar, så vi hurtigt kan finde den rigtige regning.
2. Kundeportal
På kundeportalen kan du se dine regninger, dit forbrug og ændre dine oplysninger. Du logger på kundeportalen med MitID eller dit brugernavn og adgangskode (står øverst i højre hjørne).
3. Forbrugsstedsnummer og forbrugssted
Den adresse, regningen vedrører. Oplys gerne nummeret, hvis du henvender dig med spørgsmål.
4. Dine ydelser fra Morsø Forsyning
Her vises de ydelser, du har modtaget fra Morsø Forsyning i det forgangne år samt en opgørelse for, hvad du skal betale.
Hvis du får dit vand fra os, betaler du for vandet og de statslige afgifter. Hvis du har egen boring, betaler du kun de statslige afgifter. Hvis du er på offentlig kloak eller nedsivning, betaler du for afledning af spildevand eller til den obligatoriske tømningsordning. (På næste side findes en detaljeret specifikation over dit forbrug, så du kan se, hvordan din regning er sammensat.)
5. Din årsopgørelse
Årsopgørelsen viser, hvad du har betalt i det forgangne år. Hvis du har betalt for lidt, vil beløbet blive lagt oveni næste aconto betaling. Hvis du har betalt for meget, vil beløbet blive modregnet i næste aconto betaling.
6. I alt til betaling
Det beløb, du skal betale senest den angivne dato. Beløbet er det, du eventuelt har betalt for lidt i det forgangne år + første aconto-rate for det nye år. Beløbet dækker derfor perioden fra den 01.01.xx-30.06.xx
7. Aflæsningsspecifikation
Aflæsningstal og forbrug for den eller de måler(e), vi har modtaget aflæsning for. Hvis du har fået skiftet vandmåler i løbet af året, vil både den nye og den gamle måler stå på specifikationen.
8. Afregning for perioden 01.01.xx-31.12.xx.
Viser en udspecificeret opgørelse af dit forbrug det forgangne år.
9A. Spildevand – hvis du er på offentlig kloak
A1. Vandafledning
Du betaler en pris pr. kubikmeter spildevand, du udleder til kloakken. Beløbet går til drift af kloak og rensningsanlæg.
A2. Fast bidrag
Fast beløb for at være tilsluttet offentlig kloak. Beløbet går til drift og vedligehold af kloakledninger.
9B. Spildevand – hvis du har nedsivningsanlæg
B1. Nedsivning
Du betaler en pris pr. kubikmeter spildevand, som du nedsiver. Prisen er en statsafgift og afhænger af, om dit anlæg er godkendt eller ej og dermed hvor godt det renser spildevandet. Hvis du har egen vandboring uden vandmåler, betaler du fast for nedsivning af 170 m3 uanset om dit faktiske forbrug er højere eller lavere.
B2. Tømning af septiktank
Hvis du har en septiktank, er du med i tømningsordningen. Det er obligatorisk og kan ikke vælges fra. Septiktankene tømmes én gang om året.
10. Vand
11. Vand
Du betaler en pris pr. kubikmeter rent drikkevand, som du modtager fra Morsø Vand.
12. Vandafgift til staten
En statslig afgift på rent drikkevand. Afgiften er en grøn afgift, der betales pr. kubikmeter rent drikkevand, og har til formål at reducere vandforbruget for derved at spare på vandressourcerne. Hvis du har egen vandboring uden vandmåler, betaler du fast statsafgift for 170 kubikmeter uanset om dit faktiske forbrug er højere eller lavere.
13. Målerbidrag
Fast beløb for at være tilsluttet Morsø Vand. Beløbet går til drift og vedligehold af vandledninger.
Har du spørgsmål?
Vores kundeservice er altid klar til at hjælpe dig. Du er velkommen til at ringe til os på telefon 82 13 04 04 eller sende en mail til post@morsoeforsyning.dk.
Du kan også udfylde vores kontaktformular. Vi vender tilbage til dig hurtigst muligt.