Vandspild
Er uheldet ude..
Som husejer er det dit eget ansvar at holde øje med dit vandforbrug. Du bør aflæse din vandmåler hver måned. På den måde kan du hurtigere opdage skjulte rørskader og utætheder i dine vandinstallationer.
I tabellen herunder kan du se det gennemsnitlige vandforbrug pr. år pr. person, afhængigt af antallet af personer i husstanden.
Ved ansøgning om eftergivelse ved vandspild, skelnes der mellem spildevand og drikkevand:
Spildevand:
Ved spildevand er der en selvrisiko på 30 m³. Vi beregner gennemsnittet af vandforbruget de seneste tre år. Dette gennemsnit samt selvrisikoen trækkes fra det beløb, der kan gives refusion for.
Drikkevand:
Hvis du får dit drikkevand fra Morsø Vand (Nykøbing), tager vi også drikkevand med i betragtning når vi modtager din ansøgning. Ved drikkevand er der en selvrisiko på 300 m³ udover dit gennemsnitlige forbrug for de seneste 3 år. Du kan læse mere i lovbekendtgørelse nr. 13 af 09.01.2023 om afgift af ledningsført vand.
Hvis du får dit drikkevand fra et andet vandværk end Morsø Vand, skal du søge om eftergivelse ved dit eget vandværk. Du finder en liste over øens vandværker her.
Vandspildet skal være dokumenteret som værende skjult og der skal ansøges via dette skema:
Alle felter i ansøgningen skal udfyldes og alle kriterier skal være opfyldt og dokumenteret, for at vi kan behandle din ansøgning. Vi skal have din ansøgning hurtigst muligt efter at skaden er konstateret og udbedret, dog senest 6 uger efter ejeren har modtaget årsopgørelsen. Der kan kun gives refusion for 1 afregningsår.
Det faste bidrag tilbagebetales ikke.
Når ansøgningen er modtaget vil den blive behandlet straks efter og du vil hurtigst muligt modtage svar.
Eksempler på synlige installationer, hvor der ikke ydes tilbagebetaling:
- Utæt toilet
- Hvis man har kunnet se at vandet løb, uden at gøre noget
- Ventiler i installationer, der ikke lukker – f.eks. magnetventiler, rørafbryder m.fl.
- Slange til opvaske- og vaskemaskiner, der er sprængt
- Utæt sikkerhedsventil
- Udendørs haner
Eksempler på ikke synlige installationer, hvor der kan søges om tilbagebetaling:
- Rør under gulvet uden adgang
- Rør indmuret i gulve og vægge
- Rør i jord mellem bygninger
Har du spørgsmål?
Vores kundeservice er altid klar til at hjælpe dig. Du er velkommen til at ringe til os på telefon 82 13 04 04 eller sende en mail til post@morsoeforsyning.dk.
Du kan også udfylde vores kontaktformular. Vi vender tilbage til dig hurtigst muligt.